HASTA GÜVENLİĞİ
Sağlık bakım hizmeti alım esnasında zarar vermemeyi hedefleyen ‘Hasta Güvenliği’ kavramı, dünya sağlık sistemlerinde 1950’li yıllardan beri yerini almaktadır. Eskiye dayanan tarihinden ziyade Uluslararası Göç Örgütü tarafından yayınlanan ‘To err is human’ adlı raporda ABD’de her yıl 98 bin hastanın tıbbi hatalardan kaynaklı hayatını kaybettiğini bildirmesi konuyu öncelikli hale getirmiştir.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) hasta güvenliği kavramını küresel bir sağlık önceliği ve büyüyen bir halk sağlığı sorunu olarak kabul etmektedir. Yaşanan teknolojik gelişmelerin beraberinde getirdiği karmaşık öğrenme süreçleri, sağlığın komplike yapısı ve insanların hata yapabilirliği göz önüne alındığında sağlık kurumlarında hasta güvenliği sağlanmasına yönelik uygulamaların daha standardize şekilde yönetilmesi gereği bilinmektedir. Bu kapsamda hasta güvenliği kültürünün tüm dünyada oluşturulmasına yönelik WHO tarafından ‘Hasta Güvenliği On Yılı (2020-2030)’ eylem planı oluşturulmuştur. Ayrıca hasta güvenliğinin küresel durumu hakkında bilgi veren ve iyileştirme gerektiren alanları vurgulayan ilk ‘Küresel Hasta Güvenliği Raporu (2024)' yayınlanmıştır. Rapora göre; her 10 hastadan 1’i sağlık bakım hizmeti alırken zarar görebilecek olmasına rağmen ülkelerin yalnızca üçte biri güvenliği sağlamaya yönelik plan ve programlar geliştirmiştir.
Sürdürülebilir sağlık hizmet güvenliğinin sağlanmasında açık politikalar belirlenmesi, güvenliği iyileştirici veri takibi, yetkin/ donanımlı sağlık personeli ile tüm süreçlere hasta ve yakınının katılımı önemlidir. Sağlık Bakanlığımız bünyesinde hizmet veren hastanemiz, evrensel sağlık kapsamında ele alınan ‘Hasta Güvenliği' ni misyon, vizyon ve hedeflerinde ‘temel bileşen’ olarak ele almıştır. Hasta güvenliğine yönelik WHO tarafından belirlenen tüm ulusal güvenlik hedefleri hizmet sunumlarımızda önceliğimizdir.